Save the date | Vårevent GLOW | 27 april

Så kan InBody hjälpa dig att förstå din kropp

Dela inlägget

Denna artikel har granskats och godkänts av certifierad kostrådgivare Samantha Lerviken den 8 februari 2024.

Ibland känns det som att vad vi än gör så går vikten inte åt rätt håll. Vi äter bra, tränar ordentligt och håller oss undan godsaker, men ändå står samma envisa siffra på vågen. Men visste du att kroppens hälsa är så mycket mer än bara antalet kilo vi väger? 

Människokroppen är oerhört komplicerad och består av olika substanser som alla har varierande densiteter. Så när du känner dig smalare, men vikten ändå är densamma som förut, kan du ha ökat i muskelmassa och minskat i fett.

Vad är en InBody-mätning?

Eftersom en vanlig våg inte tar hänsyn till viktskillnaden mellan fett och muskler kan en InBody-mätning vara ett bra verktyg för att bättre förstå din kropp. Mätningen av din kroppssammansättning med en InBody-våg ger både dig och din coach, kostrådgivare eller personliga tränare en djupare förståelse för din kropp och dess behov och framsteg.

InBody är en avancerad våg som istället för bara vikten mäter din kropps sammansättning av fett, muskler och vatten. Den gör detta genom små elektriska impulser som skickas genom din kropp. Eftersom fett, muskler och vatten har olika elektriska egenskaper kan InBody-vågen skilja dem åt och beräkna hur mycket av varje som finns i just din kropp. 

Hur går en InBody-mätning till?

Mätningen görs genom att du står barfota på en våg och håller i två handtag, för att låta små elektriska impulser gå genom kroppen. Det motstånd som signalerna möter registreras och ger en uppskattning av vad som är fett, muskler eller vatten i din kropp.

Impulserna är mycket svaga, så du känner inte av dem när mätningen sker, men du bör ändå inte utföra en InBody-mätning om du har pacemaker eller är gravid, bara för att vara på den säkra sidan.

InBody-vågen kan ge dig insikt om: 

  • Hur mycket muskelmassa du har på kroppen: vanligtvis har vi fler kilo muskler än vi tror, och denna komponent väger mest.
  • Hur musklerna är fördelade på kroppen: kanske använder du en sida av kroppen mer än den andra, eller du kanske är särskilt stark i armarna. Detta kan InBody-vågen se.
  • Hur mycket fett du har på kroppen: att ha för hög eller för låg fettprocent är inte bra, och vågen kan ge dig en indikation av hur läget ser ut för dig
  • Vilken typ av fett din kropp består av: visceralt fett, alltså fett mellan organen kan vara farligt, men kroppen behöver ha underhudsfett för att må bra. InBody-vågen kan mäta andelen visceralt fett och ge dig en uppskattning av hur mycket du behöver bli av med.
  • Hur din muskelmassa och fettmassa jämför sig med ett snitt av ett stort antal människor i samma ålder som du: det kan vara kul att veta hur din kropp mäter sig med andra – kanske är du mer (eller mindre) vältränad än du tror?
  • Hur mycket vatten du har i kroppen: om du har druckit mycket eller ätit mat med mycket salt, vilket binder vätska, kan din kropp vara tyngre utan att ha mer fett. Badrumsvågen ger inte denna insikt.

Som du ser finns det mycket information att hämta från en InBody-vägning som du inte kan få insikt om genom enbart en badrumsvåg och ett måttband. Detta betyder också att du kan jämföra din kropp mer rättvist före och efter ett träningsprogram för att se exakt hur mycket bättre din kropp blev efter din insats.

Oavsett om ditt mål är att gå ner i vikt, bygga muskler eller få bättre hälsa generellt kan InBody-mätningar vara ett verktyg för att få den insikt du behöver för att se att det går i rätt riktning.

Saker att tänka på inför en InBody-mätning

Under själva mätningen står du på InBody-vågen barfota och håller armarna utåt med ett handtag i varje hand. 

Du behöver inte göra något under själva mätningen. Bara stå avslappnat med fötterna på de markerade platserna på vågen. Mätningen tar vanligtvis 2-3 minuter och du kommer inte känna de svaga elektriska signalerna som skickas genom kroppen. 

Vi brukar rekommendera att inte äta eller dricka precis innan mätningen, eftersom mat och dryck i magen kan påverka resultatet och uppfattas av vågen som fettmassa. Det är också bäst att inte träna precis innan mätningen, eftersom fysisk aktivitet kan påverka kroppens vattenbalans och därmed resultatet av mätningen. 

Vad betyder resultaten av en InBody-mätningen?

Efter mätningen kommer du att få en utskrift med alla värden. Om du gör InBody-vägningen på Estetikcentrum ingår alltid en genomgång med vår utbildade kostrådgivare som kan förklara vad alla resultat betyder och var just du behöver förbättring. Utan denna insikt kan det vara svårt att tyda vad alla siffror betyder eller göra något åt resultatet.

Om du har ett specifikt mål eller genomgår ett träningsprogram rekommenderar vi att du gör en InBody-mätning regelbundet för att kunna följa dina framsteg längs vägen. Ca 2-4 veckors mellanrum brukar vara lagom för att se skillnad.

InBody-mätningen ger en bra utgångspunkt för att sätta mål och arbeta mot en hälsosammare kroppssammansättning. Det kan användas både för den som tränar, om du ska göra en bukplastik med eller utan fettsugning eller om du deltar i vårt Allurionprogram eller Saxess-programmet.

Vill du boka en InBody-mätning på Estetikcentrum i Malmö? Det kan du göra genom att klicka här.

Liknande inlägg

Har du en fråga om Så kan InBody hjälpa dig att förstå din kropp?

Ställ din fråga nedan så kontaktar vi dig. Du kan välja om du vill bli kontaktad på telefon eller via email.